Maleisië, Kota Kinabalu

22 oktober 2017 - Kota Kinabalu, Maleisië

We zijn aangekomen, na een vlucht van 12 uur van Amsterdam naar Kuala Lumpur, die uiteindelijk minder lang leek dan ik vooraf had ingeschat. De stoelen waren best ok, maar ik zat in het midden van 3 en naast mij zat een man van wie de handen zo groot waren als kolenscheppen, kun je begrijpen hoe groot hij verder was. Tijdens het eten heb ik mijn bakje maar gewoon scheef gehouden en het eten naar binnen geschoven omdat mijn buurman keurig met mes en vork at, maar daarbij wel anderhalve stoel ruimte voor nodig had, Marius zat aan de andere kant en ik was het binnenste van de spreekwoordelijke sandwich. Tijdens de vlucht is Marius maar 3 keer opgestaan, wat een record is, want meestal blijft hij niet langer dan 3 x zitten. Kortom een vlucht zonder al teveel problemen 😀.

Op de luchthaven van Kuala Lumpur hadden we een overstaptijd van 6 uur, maar wanneer dat voor je gevoel van 2 tot 8 duurt in de tijdzone die je nog gewend bent is dat best lang en laat. Gelukkig moesten we eerst uitchecken en daarna weer opnieuw inchecken, we gingen met een andere maatschappij en dan werkt dat dus zo. Alle lof voor mijn touroperator (Marius) want alles was goed geregeld. Moesten wel naar het andere vliegveld maar de trein ernaar toe is snel en vaak.
Geprobeerd geld te pinnen maar natuurlijk was ik de pin kwijt van mijn creditcard en snapte ik niet waarom mijn normale pinpas het niet deed, inmiddels wel . Buiten Europa pinnen aanzetten wil wel helpen, beetje dom......

Overgestapt op vlucht van Malaysian Airlines, zaten maar weinig mensen aan boord en we konden alletwee breeduit op 3 stoelen liggen, helpt voor de sfeer onderling nadat je al 24 uur niet geslapen hebt en het inmiddels volop ochtend is. Wanneer je trouwens opstijgt bekruipt je toch het gevoel of je aankomt of dat het toestel nooit meer wordt gevonden, je weet het niet, het is toch een MM vlucht....

Inmiddels op Borneo aangekomen Kota Kinabalu, taxi gepakt en naar de haven gegaan om met de speedboot naar het ressort te gaan, ging best snel, 400pk is toch wel redelijk achter je bootje. Richting de pier van het resort toch een soort van 'wauw wat mooi' en erg blij met onze keus. Hier gaan we 5 dagen onthaasten, nou ja we..... ik, Marius doet dat een stuk beter, wherever he lays his hat is his home, ik heb ietsie pietsie meer moeite daarmee. Biertje gedaan, waarbij ik na 4 stuks redelijk kachel was, hapje gegeten en nog even op het balkon gezeten. Kamer is geweldig, bad is volgens mij 6 persoons, tenminste als je met wat Maleisiërs in bad zou gaan, van mij passen er 3,5 in, maar we houden het bij twee, wij samen bedoel ik dan.

Op het balkon genoten van de stilte en de dierengeluiden die echt anders zijn dan in Nederland. Deuren wel dichthouden want de aapjes zijn erg slim en staan zo binnen, wel kleine aapjes, want de Orang Oetangs leven ergens anders, daarover meer later. Daarnaast is de sterrenhemel hier geweldig, nooit zoveel gezien, Grote beer, kleine beer en hoe die andere heten weet ik niet, maar vast ook nog wel de lange en korte beer.

Heerlijk geslapen, klokje rond en goed ontbijt gehad, God zij dank ben ik 18 kilo afgevallen, want ik denk dat je hier wel weer iets aankomt, maar dat is een nieuwe uitdaging voor na de vakantie. Dit schrijf ik aan het strand bij een gevoelstemperatuur van 36 graden en zeewater van 28 graden, het leven is zo slecht nog niet. Nu op naar een geweldige nieuwe dag en weet je waarom.......... iedere dag is een geweldige dag.

Jerry.