Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Georgetown en Batu Ferringhi

6 november 2017 - Ayer Itam, Maleisië

Update so far; nadat we in Mulu naar de vleermuisgrotten zijn geweest, waar we een enorm spektakel zouden zien wanneer de 3 miljoen vleermuizen tegelijkertijd de grot uit zouden komen (die helaas die avond besloten om in de grot te blijven tot nadat de avond was ingevallen, terwijl ze de avond ervoor massaal de grot uitkwamen 😣) zijn we via Miri naar Kuala Lumpur vertrokken. We hebben de avond ervoor nog hebben gegeten met een broer en zus uit Duitsland, Timo en Mirjam, die leuke verhalen hadden te vertellen (hij woont in Hongkong en werkt voor Hugo Boss en heeft ons uitgenodigd om daar te komen als we zin hebben). Smooth flight gehad en waarschijnlijk de laatste in een propellor vliegtuig, op Kuala Lumpur international airport geland, waar een auto klaar stond voor de rest van de reis. Toch wel een dingetje, links rijden en je wil niet weten hoe vaak je de ruitenwissers aanzet i.p.v. de richtingaanwijzer. Gelukkig wel voor een automaat en navigatie gekozen en een redelijke auto (Honda BRV), ik ben toch wat scary voor een kleine standaard huurauto voor het geval je bij een ongelukje betrokken raakt, wellicht schijnveiligheid, maar toch.

Ingecheckt in 'PNB Perdana hotels en suites on the park' in Kuala Lumpur, waar we een kamer op de 36e verdieping kregen, met balkon (waar ik tegen de muur zat aangepakt, omdat ik zo dicht bij de reling iedere keer een weird gevoel in mijn benen en maag kreeg 😨)! Gratis upgrade gehad naar een tweekamerappartement, waar je in Amsterdam een moord voor zou doen, zo groot. Wahibi, degene die het heeft geregeld wil volgens mij meer westerse gasten en heeft al het mogelijke gedaan om het naar ons zin te maken (wat ook goed is gelukt), als we maar een goede review schrijven op Tripadvisor, wat ik zeker zal doen. Na uitpakken van de koffers (open gooien en klaar 😁)hebben we een eettentje gezocht en hebben bij een plein met streetfood héérlijk gegeten, keus in van alles. 'S avonds een bezoek aan de Petronas Towers (twin towers zoals het hier wordt genoemd) geboekt voor de volgende dag. Verschrikkelijk hoog de 86e verdieping op 340 meter, maar meer dan de moeite, de liften gaan zo snel dat je de druk in je oren voelt. Verder Chinatown gezien en naar het Islamitisch museum geweest (waar we maquettes van alle belangrijke moskeeën hebben gezien over de hele wereld) waar de volgende dag prins Charles met zijn paard, sorry: vrouw Camilla, zou komen. Erg veel gelopen in KL, ongeveer 15 km per dag maar zo de moeite waard! 'S avonds nog gezwommen in het zwembad in het hotel, ook apart zo hoog, minder als op de 36e verdieping

Na KL vertrokken naar de Cameron Highlands waar de theevelden zijn en wat je beslist gezien moet hebben. We hebben een hotel voor 2 nachten geboekt en met mijn stomme hoofd zonder ontbijt, wat best lastig is want een fatsoenlijk ontbijt volgens onze begrippen is daar niet te krijgen, tenzij je van rijst en andere niet te definiëren dingen houdt in de ochtend (ik niet dus 😲). Aangekomen in de Cameron Highlands waar Marius het grootste gedeelte in de bergen heeft gereden (wat voor mij altijd een stressmoment is, wat niet aan hem ligt maar aan mij 😥) regende het keihard en was het allejezus koud, waardoor we het hotel eerder hebben verlaten, een tocht hebben gemaakt langs de theevelden en door zijn gereden naar Georgetown (geen kamer meer te krijgen) en uiteindelijk Batu Ferringhi, Lone Pines hotel. Hier hebben we een kamer aan zee met een heerlijke soort van inpandige sère met shutters die je open kunt zetten en heerlijk kunt genieten van het uitzicht en het geluid van de zee.

Het is hier noodweer geweest en de weg was bezaaid met takken en omgevallen bomen volgens de krant, die 's morgens aan je kamerdeur hangt, heeft een gedeelte hier onder water gestaan tot 3 meter hoog en is een soort van noodtoestand uitgeroepen, waar je als toerist zo goed als niets van meekrijgt, behalve de puinhoop op straat. Ook staat in de krant dat het ergste nog niet voorbij is en vandaag cq morgen nog moet beginnen en het ergste noodweer ooit wordt genoemd, heb in ieder geval uitgezocht waar de trappen zijn voor het geval de boel hier ook onder water komt te staan, je weet maar nooit. Inmiddels in de laatste week beland en vanaf nu alleen nog R&R, beetje zwemmen, wat massages (nee en geen happy ending 🤐, het is Maleisië, geen Thailand en ik ben gelukkig getrouwd, althans bijna) en jetskieën. Daar komen we de laatste week wel mee door. We hebben inmiddels zoveel gezien dat het ook lekker is om weer even op te laden voordat we terug zijn.

Misschien morgen toch nog een excursie naar monkey Island, want morgen wordt weer een geweldige dag en weet je waarom ......... want iedere dag is een geweldige dag 😎.

P.s. zoals altijd plaats Marius de foto's op Facebook.