Gaustatoppen.

10 juli 2013 - Gaustatoppen, Noorwegen

Alweer de tweede week en inmiddels op ons 3e honk een leuk appartement met 2 slaapkamers en het mooiste uitzicht tot nu toe. We zitten aan de rand van een meer, vlak onder de boomgrens met de toppen van de bergen om ons heen bedekt met sneeuw. We hebben ook al mooie plaatjes kunnen schieten van onzself in de sneeuw aan het begin van een tour die we hebben gemaakt, maar even terug naar onze vorige stopover: de rit ernaar toe was best lang qua tijd,maar we zijn ook best vaak gestopt. Er is zoveel te zien onderweg en je kan niet erg opschieten en die combinatie zorgt voor een rit van iets meer dan 8 uur over 390 km. De langste autotunnel van Europa gehad, ruim 24 km en uit die tunnel zo om de bocht een fjord ingereden (nee, niet in het water) en daar lag recht voor onze snufferd de Queen Elizabeth, een van de grootste en meest luxueuze cruiseschepen ooit. Dat schip zien is op zich al een belevenis,laat staan als het midden tussen de bergen ligt afgemeerd inde haven van stadje in een fjord op het moment dat wij net aan komen rijden met de auto, ernaast te kunnen staan (foto's komen nog op facebook na de vakantie). Ee aankomst bij het huisje was net als de vorige keer even wennen, want ook dit lag weer erg hoog, naast de skiliften, maar 2 slaapkamers, een bovenverdieping met een 2 persooonsbed, een wasmachine en een sauna maken een lange rit helemaal goed.

De tweede dag daar in Myrkdalen zijnwe met de trein van Voss naar Bergen geweest, leuk daar, kabelbaan naar boven genomen en op tijd terug gegaan om de dag daarna een fjordentour te doen. Op de map leek het niet zo lang, maar we waren pas om een uur of 20 weer terug en waren al om een uur of 10 vanuit het app. vertrokken. We ziijn een paar x de Sognefjord overgestoken en via een smalle bergweg terug gereden (zodra een tegenligger komt moet 1 van de twee een uitwijkplaats opzoeken, want er kan maar 1 auto tussen de berg en de fjord, vaak meters dieper gelegen, over de weg). De laatste dag daar hebben we niet al teveel gedaan en zijn alleen in de middag weggeweest. De trip naar het 3e app. Is vroeg begonnen en was erg mooi, we hebben metershoge watervallen gezien, gigantische fjorden, een gletsjer (helaas in de verte, want we waren niet van plan om 9 uur heen en ook weer terug te lopen). Jacqui heeft niet veel meegekregen van de rit zelf omdat ze te bang was om mee te kijken, dus haar handen waren vaak voor haar gezicht, het ging ook af en toe best wel krapjes en vooral vrachtwagens rijden full speed door naar beneden en gaan niet aan de kant.

Gister mijn 2e adrenaline kick gehad , bungee jumpen, 2,5 gewacht voordat we aan de beurt waren, maar toen het eenmaal zover was... ik was werkelijk scared shitless maar een duik van 84 meter naar beneden is niet te beschrijven, de hoogste jump in Noorwegen, ik weet niet of im het ooit weer zal doen, maar kan dit ook weer afstrepen. Ben en Jacqui zijn ook gesprongen, maar op het moment dat Jacqui wilde afhaken terwijl ze klaarstond werd ze met zachte maar stevige hand voorover geduwd en daar is niets anders dan lucht om je tegen te houden, wist niet dat iemand zo kon gillen (was wel rustig 's avonds want ze had bijna geen stem meer over.
Vandaag blijven Ben en Jacqui boven (in de zon op ons balkon 1800 meter hoog en warm) ze gaan hun terugreis vervroegd plannen, gelijk na aankomst in Nederland. Jacqui haar opa heeft nog maar maximaal een paar weken te leven wat ze niet hadden zien aankomen en hij heeft altijd bij hun in, huis gewoond ze beschouwt hem als haar tweede vader en hoopt nog afscheid te kunnen nemen. Dat zijn van die die dingen die wel een stempel op de reis drukken, maar goed ik zou hetzelfde gedaan hebben. Als het aan het begin was geweest waren ze niet eens mee naar Noorwegen gegaan.

Vandaag lekker met Marius wat dingetjes doen en morgen een paar dagen naar Oslo.

C ya
Jerry